Dat meldt marktonderzoeker Strategy
Analytics
.

Apple verscheepte wereldwijd 27,4 miljoen exemplaren van de iPhone 5, de
smartphone die het techconcern in
september onthulde
. Ook de iPhone 4S bleef het goed doen en ging 17,4
miljoen keer over de toonbank, schat het marktonderzoeksbureau.

{“dataSourceUrl”:”//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0AlSgaBKSJWSgdGtMOVE4bnpkZENTX3NyU0ljcXFvOWc&transpose=0&headers=1&range=A1%3AC4&gid=0&pub=1″,”options”:{“vAxes”:[{“useFormatFromData”:false,”title”:null,”formatOptions”:{“source”:”inline”,”scaleFactor”:”1000000″,”suffix”:” miljoen”},”minValue”:0,”viewWindowMode”:”explicit”,”format”:”0.##’ miljoen'”,”gridlines”:{“count”:”4″},”viewWindow”:{“min”:0,”max”:30000000},”maxValue”:30000000},{“useFormatFromData”:true,”minValue”:null,”viewWindow”:{“min”:null,”max”:null},”maxValue”:null}],”titleTextStyle”:{“bold”:true,”color”:”#000″,”fontSize”:”14″},”booleanRole”:”certainty”,”title”:”Verscheepte smartphones wereldwijd”,”animation”:{“duration”:500},”backgroundColor”:{“fill”:”#faf4ed”},”legend”:”top”,”hAxis”:{“titleTextStyle”:{“color”:”#666666″,”italic”:false,”fontSize”:12},”title”:”Bron: Strategy Analytics”,”useFormatFromData”:true,”minValue”:null,”viewWindowMode”:null,”viewWindow”:null,”maxValue”:null},”isStacked”:false,”width”:500,”height”:320},”state”:{},”view”:{},”chartType”:”ColumnChart”,”chartName”:”Diagram 1″}

Samen met de oudere modellen van de iPhone betekent dat dat ongeveer een kwart
van alle verkochte smartphones een iPhone is.

Galaxy S3 op plek 3

De Samsung Galaxy S3 is goed voor de bronzen plak met 15,4 miljoen verscheepte
toestellen. Dat is bijna 15 procent minder dan in het kwartaal ervoor.

De Galaxy S3 werd
in mei 2012 onthuld
en is over zijn verkooppiek heen. Samsung lanceert
volgende maand waarschijnlijk een nieuw vlaggenschip.

Minder modellen

De Galaxy S3 en de iPhone blijven de markt domineren. Dat komt omdat Samsung
net als Apple al zijn energie focust op één model.

Met slechts één vlaggenschip is de boodschap voor de consument duidelijk: deze
moet je kopen. De marketingpush is bovendien veel groter, omdat het budget
niet over meerdere modellen wordt uitgesmeerd.

Daarnaast hebben Apple en Samsung een grote mate van controle over het
productieproces, waardoor ze in korte tijd veel exemplaren van de
smartphones kunnen maken. Daardoor zijn de nieuwe modellen snel na de
lancering in veel landen beschikbaar. Zie ook het artikel Waarom
de iPhone en Galaxy S3 de markt domineren
.

Lees ook:

Alleen Apple houdt stand tegen groei Android

Herwin Thole: de iPhone heeft z'n magie verloren

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl